Meta har just presenterat en helt ny generation av sina smarta glasögon, utvecklade i samarbete med EssilorLuxottica – företaget bakom välkända märken som Ray-Ban och Oakley. Den mest uppseendeväckande nyheten är Meta Ray-Ban Display, ett par AR-glasögon med en inbyggd färgskärm direkt i glasögonen.
En liten HUD för vardagen
Meta Ray-Ban Display kan visa notiser, meddelanden, väganvisningar, videosamtal och annan information på den lilla skärmen. Det gör glasögonen till ett mer komplett AR-verktyg än tidigare generationer, som främst fokuserade på kameror och ljud.
Styrningen sker via ett separat armband som använder EMG-teknik (elektromyografi) för att tolka subtila muskelrörelser i handleden. På så sätt kan användaren enkelt navigera i gränssnittet utan att behöva ta upp mobilen.
Kamera, ljud och mikrofon som tidigare
Precis som Metas tidigare Ray-Ban-modeller är Display-versionen utrustad med kamera, mikrofoner och högtalare. Glasögonen kan alltså spela in video, ta bilder och användas för samtal eller musikuppspelning.
Pris och lansering
Meta Ray-Ban Display börjar säljas i liten skala i USA i slutet av september till ett pris på cirka 800 dollar. Under 2026 väntas glasögonen även lanseras i Kanada, Frankrike, Italien och Storbritannien. När de kommer till den svenska marknaden finns det ännu inga uppgifter om.
Bild: Meta