Tänk dig att du har lagt mycket tid och pengar på att utveckla en tech-produkt. Du vill sedan nå ut till så många potentiella kunder som möjligt. Det finns då två vanliga sätt att gå till väga för att nå kunderna och skapa en hype för din produkt. Du kan köpa reklam eller köra kampanjer på sociala medier. Du kan också skicka ut din produkt till olika recensenter som har en teknikintresserad följarskara. Det är ofta ett betydligt billigare sätt att nå ut på, men det kommer med risker. Att låta en kritiker tycka till och bedöma din produkt kan nämligen antingen locka potentiella kunder eller avskräcka dem.
När recensioner sänker ett helt företag
Låt mig ta ett färskt exempel. AI Pin är en liten AI-dator som har inbyggd kamera, uppkoppling och högtalare. Tanken är att man sätter fast den på tröjan med magneter och sedan har med den överallt. Den fungerar ungefär som en skärmlös mobiltelefon i miniformat. Företaget Humane, som tillverkar AI Pin, hade en målsättning att sälja 100 000 exemplar innan nyår, men det verkar inte riktigt gå så bra som de tänkte sig. Efter att ha skickat ut ett antal recensionsexemplar till diverse tech-youtubers och recensenter blev nämligen mottagandet svalt, minst sagt. Al Pin blev sågad vid fotknölarna och betygen blev låga. Tech-youtubern Marques Brownlee gick så långt att han sa att produkten var ”den sämsta produkten han någonsin har recenserat”.
Kritiken handlade mycket om att det tar en väldigt lång tid för apparaten att koppla upp sig mot internet för att hämta svaren till användarens frågor, så det går mycket snabbare att ta upp mobilen ur fickan och googla. Produkten är också väldigt dyr i inköp (700 dollar) och användarna är tvungna att betala ett månadsabonnemang (24 dollar i månaden) för att överhuvudtaget kunna använda produkten. Dessutom har användarna uppmanats att inte använda det medföljande laddningsfodralet eftersom det finns en risk att det börjar brinna. Det här gjorde att tusentals kunder avbokade sina köp och 30% av alla exemplar som har sålts har skickats tillbaks till Humane, skriver The Verge. Än så länge har returerna kostat Humane en miljon dollar i förlorade intäkter. Det ska också nämnas att Humane lyckades få in över 200 miljoner dollar från investerare innan produkten färdigställdes.

När chefen stämmer recensenten
När man får negativ kritik på det här sättet finns det också olika sätt man kan bemöta kritiken på. Man kan tacka för den konstruktiva kritiken och ta lärdom så att nästa produkt man producerar kan bli betydligt bättre än den första. Man kan också kontakta recensenten och hota att stämma honom om han inte tar ner sin recension. Det senare är tyvärr inte allt för ovanligt. Jag vet flera branschkollegor som har fått riktade hot mot sig efter att de har lagt upp en kritisk recension.
För ett tag sedan fick en recensent på Headphones.com ett stämningshot efter att ha gett en väldigt dyr produkt ett svagt omdöme. I filmen nedanför berättar recensenten om stämningshotet och chefen för Headphones.com berättar vad detta kan innebära i längden för oberoende journalism.
Jag har själv aldrig varit med om den typen av hot, men jag har blivit kontaktad av chefer som vill bortförklara produktens tillkortakommanden och få mig att ändra betyget.
Så här undviker du dåliga recensioner
Det finns ett effektivt sätt som gör att man som producent kan sluta oroa sig över att få dåliga recensioner: gör bra produkter. På det sättet undviker man dåliga recensioner och man slipper att kunder returnerar prylarna
Avslutningsvis kan ni alltid lita på att vi på Techsajten alltid säger exakt det vi tycker och tänker om produkterna som vi recenserar. Ingen kan köpa, eller hota sig till, ett bra betyg.


